2012. január 6., péntek

Magyar e-könyvek

Mától, az Agave Könyvkiadó webboltjában három könyv megvásárolható immár elektronikus könyv formátumban is (prc és epub változatban is). A kiadó lépésének én személy szerint örülök, bár most nem olvastam utána, hogy van-e a fileokon valamilyen védelem, vagy nincsen. Azonban még a jobbik esetet feltételezve (hogy nincsen) is lenne pár gondolatom a dologról.


Örvendetes, hogy a könyvek (magyar) szerzői hozzájárultak műveik elektronikus terjesztéséhet, és nem csak a papír alapú könyvet adják ki újra, hanem más, eddig exkluzívnak számító tartalmat is pakoltak hozzájuk (novellák, térképek, fotók, stb.).
Azonban a kért árat még így is DURVÁN túlzónak tartom (1990ft), mégpedig nem a könyvek minősége miatt, hiszen bevallom, egyiket sem olvastam még a három közül, hanem a következők miatt:
- Évek óta a boltok polcain "porosodó" könyvekről van szó - az egyik ráadásul már második kiadása egy 1991-es könyvnek -, amelyeket a rajongóik már régen beszereztek, papír alapú értékesítésük - gondolom - már nem igen hoz a konyhára a kiadónak.
- Antikváriumban olcsóbban hozzá lehet jutni a könyvekhez, de még az Agave saját boltjában is 300 forint durván csak a két változat közt a különbség.
- Nem értem, mi indokolja ezt az árat, hiszen jogdíjat már nem kell - feltételezem - kifizetni a szerzőnek újra, az epub (és főleg a prc) készítése "otthoni" minőségbe mondjuk jó kemény két perc, de persze kiadásra szánt verzió készítésekor mondjuk - a könyv újbóli teljes átolvasását is beleszámítva - mondjuk két nap, de legyen egy egész hét, és a csilli-villi elektronikus változat már kész is!
- Nincs raktározási költség, fordítási költség, nyomdai költség, szóval gyakorlatilag a könyv egész összege (minusz az író díj, ami nem tudom mennyi, de mindegy is [de nem hiszem, hogy a filmekből jól ismert 10%-nál több lenne :D]) nettó haszon a kiadónak, ami innentől fogva folyamatosan, - minden eladott példány után - csörgedezhet a kasszába. Ezzel különöseben nagy bajom persze nincs is, hiszen ebből él a kiadó, de ez az összeg (a majd 2000 forintos e-könyv árnál) jóval nagyobb haszon, mint a sima papírnál, míg effektíve sokkal kevesebb melóval/kiadással jár.

Évek óta várom azt, hogy az e-könyvek elárasszák a magyar piacot is, de 2000 forintért akkor sem fogom megvenni, ha papír alapon már ki sem jön a mű. Nézzük már meg az amazon árait. Az éhező, nyomorgó amerikaiak a blockbuster, 2011-es könyveket 5$-8$ közötti áron simán megkapják (ez még most is 1500 ft körüli ár), de folyamatosan tolják ki magukból a könyveket ennél jóval olcsóbb (hagy ne mondjam, hogy ingyen) egy dolláros árkategóriában is.
Persze nagyobb a piac, meg minden, értem én, de...

6 megjegyzés:

  1. ezen a 2000 ft-os áron azért nekem is kerekedett a szemem, de nézzük a pozitív oldalát: legalább elindult valami. idővel megy ez még lejjebb is.

    VálaszTörlés
  2. ...vagy nem veszi meg ennyiért senki, ők meg nyugodtan hátradőlve elkönyvelik, hogy nem kell még az e-book a magyar piacnak :P

    VálaszTörlés
  3. Kb. én is ezt tudom elképzelni sajnos.

    VálaszTörlés
  4. Ennyi pénzért? Akkor inkább már megveszem papíron.

    VálaszTörlés
  5. Idejöttem hozzád kommentelni. :)
    Nagyon egyetértek, de ezt tudod. :)
    Azért furcsa az indok, amivel előálltak az árakra. És gyanítom nem csak az Agave fogja ennyire túlzó áron adni az e-könyveit.
    És tényleg az lesz a vége, hogy mi vagyunk a sügérek, akiknek nincs igénye erre. De van! Írtam én is a posztomban, hogy mennyire. Csak senki ne az én bőrömet nyúzza már folyamatosan. Illetve nem a mi bőrünket.

    VálaszTörlés
  6. Én meg hozzád! :D

    Egyetértek egyébként természetesen.

    VálaszTörlés