Új, nagyon ritkán jelentkező rovatot indítok, hiszen az élet nem csak olvasásból áll, nagy ritkán más kikapcsolódási formát is bele kell suvasztani (a filmek mellé). Erre kiválóan alkalmasak a figurás harci stratégiai játékok (Warhammer 40K) mellett (mostanában inkább helyett) csoportosan elkövetett társasozások a baráti társaságunkkal.
Mivel az enyém olyan, hogy a társasjáték semmilyen formáját nem veti meg, ezért - viszonylag - gyakran, - viszonylag - sokféle társassal szoktuk múlatni az időt. Régebben a nagy táblás, sok helyet és vicik vacakokat igénylő asztali játékok voltak a legmenőbbek (Arkham Horror, Blood Bowl, Smallworld), de mintha mostanában áttértünk volna inkább a kártyás, könnyen mozgatható játékokra (bár pont a BANG! már évek óta az egyik kedvencünk).
Ennek a váltásnak az egyik oka társaságunkban, a tavaly nyári balatoni nyaraláson bemutatkozott GOSU, a Moonster Games játéka (a póker mellett). :)
Knowledge (Level II. dragon) |
A játék célja:
Három fajta lap van a pakliban, I., II. és III. szintű goblin. A cél, hogy a lapokon jelzett értékeket összeadva 3 győzelmi tokent szerezzünk. (3x megnyerjük a Nagy Csatát.)
Az összekevert húzópakliból mindenki kap 7 lapot, (és két aktivációs tokent) amiket maga elé a pástra játszhat ki. Egy körben 1 játékos csak egyszer cselekedhet!
A goblinokat 3x5-ös formációban lehet lerakni. Az első sorba csak I. szintű goblint (Bakutos), a másodikba csak II. szintűt (Heroes), a harmadikba csak III. szintűt (Ozekis). Az első lap csak simán lejöhet, mindegy melyik frakcióba tartozik, a mellé letett lap, ha ugyanolyan frakciójú, szintén ingyen jöhet le, ám ha más frakcióhoz tartozik (más színű), akkor ahhoz, hogy lejöhessen, még 2 lapot el kell dobni a kézből!
Az első szint fölé a második szintre is lehet lerakni lapot, ám csak olyan frakcióba tartozót, ami az alatta lévő szinten is megtalálható, valamint csak annyit, amennyi az alatta lévő szinten már eleve lenn van. (A lepakolt kártyák ezért mindig piramis alakban illetve négyszög alakban vannak.)
A kör végén automatikus húzás nincs, lapot egyszerűen csak aktivációs tokenekért kapunk. Egyért egy lapot, kettőért hármat lehet húzni, ami szintén cselekedetnek számít!
A kör végén automatikus húzás nincs, lapot egyszerűen csak aktivációs tokenekért kapunk. Egyért egy lapot, kettőért hármat lehet húzni, ami szintén cselekedetnek számít!
Könnyen látható, hogy a hét lap igen hamar kifogyhat a kezünkből, ekkor csak passzolni tudunk, vagyis lemondunk a játék aktuális körében az összes cselekedetünkről. A többiek tovább játszanak.
A csavar ott van a dologban, hogy minden goblinnak van valami speciális képessége, amik a játékba lépésekor aktiválódik, vagy aktivációs tokenért mi magunk aktiválhatjuk. Ezek aztán igen változatos képességek lehetnek, kezdve a másik játékostól való dobatástól a laphúzásig, vagy valamelyik kártya elpusztításáig. A lapra van ráírva mindig, hogy mi történik, ha játékba kerül.
Van egy harmadik fajta token is a játékban, az előny (advantage) token, ami arra való, hogy a döntetlen szituációkban is legyen döntés. Ezt csak különféle lapok tudják mozgatni ide-oda a játékosok között és sokszor bizony nagyon is lényeges, kinél van a végén.
Amikor az összes játékos passzolt, akkor jön a Nagy Csata, ahol megállapításra kerül, ki nyeri a győzelmi tokent. Az első szintű goblinokért 2 pont, a második szintű goblinokért 3 pont, a harmadik szintű goblinokért 5 pont jár. Akinek több pontja van, kap egy győzelmi tokent.
Ekkor új kör kezdődik. A már lerakott goblinok a páston maradnak és nincs húzás sem! A játék alapvetően egy kártyákkal gazdálkodó stratégia.
De nem lenne annyira élvezetes a játékmenet, ha nem lenne még pár szabály, amik egy kis ízt vinnének a játékba, valamint megtöbbszörözik a stratégiai lehetőségeket.
Fire Goblin Teleporter (Level I.) |
Lapok elpusztítása: Csak free (szabad) lapokat tudunk elpusztítani (kidobatni), vagyis olyanokat, amik két oldalról is védtelenek. (Magyarul olyan szélsőjobboldali lapokat, amelyek fölött nincsen semmi más kártya.)
Fire Goblin Dalister (Level II.) |
Mutáció: A lapok nagy részét bizonyos lapszám dobásáért (a szám a fogaskerékben) BÁRMILYEN, addig akár a "seregben" nem is található frakciójú kártyára bemutálhatunk (arra kell csak figyelni, hogy a második sorba csak II. szintű lapok kerülhetnek, illetve ha a harmadik sorba is le akarunk rakni majd ilyen frakciójú lapot, akkor már gondoskodnunk kell arról is, hogy az első szinten is legyen egy hasonló frakciójú lap!) Mivel I. szintű lapokból 2db van, ezért a lap saját magára való mutációja is lehetséges lenne, de ez tiltva van!
Zombie mutáció: Pont ugyanaz, mint a sima mutáció, azzal a különbséggel, hogy a mutáció eredményeként játékba kerülő lap nem a kezünkből kerül be a játékba, hanem az eldobott lapok közül. Csak olyan lapokat lehet így mutálni, amelyekre rá van írva a "Zombie Mutation" szöveg - de az a lap, amelyik bejön a játékba, nem kell, hogy tartalmazza ezt a kitételt!
Trap (becsapdázás): A dark goblinok különleges képessége. A lapra írt szintű (és számú) - akár ellenséges lapokat is - képes képpel lefelé fordítani és ezzel a lap számértékét (illetve esetleges különleges képességét) kivonni egy időre (a Nagy Csata végéig) kivonni a játékból. Ez az előnye a pusztítással szemben, hogy nem csak free lapokra lehet kijátszani!
X(+1): Gyakran van a kártyára valami hasonló írva, ez azt jelenti, hogy X-et mindenki húz [mármint aki kijátssza a lapot] (ha például húzat a lap), vagy dob (ha dobat), de ha a kijátszó félnek kevesebb a győzelmi tokenjeinek a száma, mint akárkinek a játékban, akkor X+1-et húz/dobat/pusztít. Ezzel mintegy a hátrányát kompenzálhatja.
A játék addig folyik, amíg valaki össze nem szedi a 3 győzelmi tokent.
Alternatív győzelmek:
A harmadik szintű lapoknak olyan tulajdonságaik vannak, amik egyidőben minden játékosra hatnak, valamint a szabályok megváltoztatását is lehetővé teszik. Így például, ha lejön bárkinél Temunchin, azonnal vége a játéknak, ha bárkinél összejön a 15 goblin a páston. Vagy ha lejön Victhory, szintén vége a játéknak, ha valakinek a lent lévő lapjai közt van egyszerre 8 olyan, akik egy frakcióból valók.
Ha a fire goblinokból lent van egy seregben az összes (talán 5) nevesített karakter, vége a játéknak. (Hasonló van a dragon frakciónál is - lásd a kiegészítőnél).
KAMAKOR kiegészítő:
Plusz 100 lap (+5 frakció (shadow (árnyék), dragon (sárkány), shi'buke (elf?), kobuke (maszkos), warmachine (harcigép)).
Ezzel a kiegészítővel válik aztán megunhatatlanná a játék igazán!
Pár szabály megváltozott:
- Itt is egyszerre 5 frakció játszik, hogy melyek, azt a játékosok határozzák meg. Mimódon, az teljesen mindegy. Lehet véletlenszerűen, vagy mindenki választhat egyesével, melyik frakció legyen benne/ne legyen benne.
- Draft: A 7 lap mindenkinek kiosztásra kerül, de abból csak 2-t tart meg a játékos, a többit balra lappal lefelé továbbadja, aztán a tőle jobbról ülő játékos 5 lapjából (amit megkap ugye) 1-et újra kiválaszt, majd tovább adja balra. A végén újra 7 lapja lesz és kezdődhet a játék.
- Recruiter (toborzó): Azok az első szintű lapok, amelyikre ez rá van írva, azt csinálják, hogy ha mellé egy másik frakciójú lap jön le, akkor sem kell eldobni a két lapot, amit ugye alapból el kellene, de ha a Recruiter lapot kilövik, mindenki, (akié nem volt a recruiter), húz egy lapot.
- Standard Bearer (zászlóvivő): A legelső lapnak kell lenni a seregben és akkor a Nagy Csata után azonnal húzhat a játékos két lapot ingyen.
- Dragon token: Egy újfajta token a játékban, amit roppant trükkös megszerezni [alapból csak I. szintű dragon goblinok adják, ha a rájuk írt feltételeket sikerül teljesíteni (pld. húzz egy körben 4-nél TÖBB lapot, vagy pusztíts legalább két lapot el az ellenségedtől EGYSZERRE)] de a sárkányos frakció néhány tagja igencsak nagy előnyöket tud kicsiholni a felhasználásukkal (külön akcióba kerül a használatuk) pld: visszavetet 2 már elhasznált aktivációs tokent
- Shadow jump (árnyékugrás): A shi'buke frakció különleges képessége. Ők alapból nem tudnak mutálódni, helyette ingyen tudnak árnyugrani, vagyis megmondjuk, hogy melyik shibuke árnyugrás képességét használjuk, felcsapjuk a felső lapot a húzó pakliból, és ha az egyezik az ugró shibuke szintjével, a lap bekerül a játékba (és a ráírt képessége aktiválódik), ha nem egyezik a szintjük, akkor megy a dobott lapok közé, az árnyugró pedig elfordul (tappolódik), és a lap számértéke nem fog beleszámítani a Nagy Csatánál a sereg értékébe. (A csata után persze visszafordul minden lap.)
- Multi-level cards (Többszintű kártyák): Néhány shibuke kártya lehet vagy I. vagy II. szintű illetve vagy II. vagy III. szintű is. Persze annyi pontot fognak érni, amelyik helyre jöttek a seregbe, de a Shadow Jump képesség létrejöttének matematikai valószínűségét nagyban növelik, valamint a 15 goblint is könnyebben le lehet a segítségükkel pakolni.
- Untap (Visszafordítás): A shadow frakció megjelenésével (főleg, ha az 5 játszó frakcióban együtt van a dark frakcióval újabb mélységet ad a stratégiai lehetőségeknek, hiszen a lapok ki-be forgatásával rettentő sok előny elérhető (akár a teljes győzelem is).
Online GOSU:
Nem kell látatlanban beszerezni a játékot, lehetőség van rá, hogy teljesen ingyen is játszunk vele (több más játékkal együtt) ezen a weboldalon:
Amikor a nagy távolságok miatt nem tudunk összejönni, mi itt nyomulunk esténként (egyszerre több ezer más játékossal együtt mindenfajta országokból) és skypeon keresztül (egy kis itókával együtt) szórakozik a Gentlemen's Club, ahogy magunkat hívjuk, hiszen az egymásnak keresztbetevés mesterfokára tanít ez a játék-gyöngyszem, amit csak az Úriemberek értékelnek kellőképpen borral/whiskeyvel a kezükben. :)
[Enélkül a sűrű anyázások, amik az éterben repkednek, túlságosan lealjasítanák szerény személyünket az esetleges fültanúk számára! :P ]
Vigyázat, a játék könnyen addikciót okozhat!
[Enélkül a sűrű anyázások, amik az éterben repkednek, túlságosan lealjasítanák szerény személyünket az esetleges fültanúk számára! :P ]
Vigyázat, a játék könnyen addikciót okozhat!
A játék átlagos ideje 30 perc, persze ez inkább 1 óra. Mi már annyira tökélyre vittük a stratégiázást, a "szenyózást", hogy egyszer 21:30-02:30-ig toltunk 1 partit, amiben minden benne volt de tényleg (laptop lefagyás - szerencsére vissza lehet lépni a játékba (ha nem dobnak ki a többiek)), éjféltől fél 3-ig a -10 fokban (félmeztelenül) az erkélyen való játék, hogy a gép ne forrósodjon fel újra. A játékban maximálisan elérhető 30 pont helyett 35-el való győzelem, olyan fordítások, hogy a többi játékosnak a szeme szája elállt!
Egyszerűen csodálatos a játék (élőben persze még jobb). A kieggel együtt volt 11.000 forint, de minden fillérjét megérte. Nagyon messze vagyunk még a megunásától - szerintem -, és eddig nem volt két ugyanolyan meccsünk. Komoly analitikai képességek kellenek hozzá és rengeteg fajta stratégia vezet a játék megnyeréséhez!
A szabályok egyszerűek, sokkal bonyolultabb elmagyarázni, mint két játék után használni őket, de még mindig vannak olyan kártyakombók, aminek az effektjein el kell gondolkoznunk és meg kell vitatnunk (Kobuke Spy rulez!).
Grafika: 10/10
Játékélmény: 10/10 (az alapjátéknak 8)
Szavatosság: 10/10 (az alapjátéknak 8)
Nehézség: 7/10 (az alapjátéknak 6)
(2-4 játékos részére)
Játékidő: 30 perc (+ pár óra)
Pár szabályt lehet kihagytam, fejből írtam az egészet, de lehet kérdezni, elmagyarázom szívesen!
Remélem jönnek még kiegészítők hozzá!
Remélem jönnek még kiegészítők hozzá!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése